onsdag 7. desember 2011

7. desember og julegaveavsløring


Siden mottakeren av denne gaven ikke kan lese enda, tar jeg sjansen på å vise den fram... Nevøen min på 8 uker skal blant annet få dette til jul:


En hjemmestrikket bamse etter denne oppskriften fra DROPS. Jeg brukte et effektgarn sammen med vanlig superwash ullgarn på pinne nr. 4 (som vanlig falt garnvalget på det jeg hadde, og stort sett så går jo det bra). Jeg gjorde armene litt kortere, for jeg syntes de var litt lange og svære på originalen. Hodet og ørene er også litt mindre hos meg. Også strikket jeg ørene i glattstrikk, i stedet for riller. Øyne og nese er brodert på, og alle delene, inkl. ørene, er strikket i samme bit, det er derfor ingen deler som kan løsne og falle av, selv ved hardhendt behandling.


En kosebokstav i brune og blå restestoffer. Mønsteret er mitt eget, og jeg må få si at jeg ble veldig fornøyd, med tanke på at dette er min første bokstav.


Sammen med bamsen og kosebokstaven får nevøen min en liten kosepute, inspirert av alle de forskjellige koselappene, rundt omkring. Min versjon er fylt med vatt og kan brukes til å:

KOSE, BITE, RIVE, KLEMME, TREKKE, KIKKE, SLITE, KJENNE, FIKLE osv...
Koseputen matcher S-ens framside på den ene siden, og S-ens bakside på den andre siden og har mange forskjellige bånd rundt kanten for å fikle med. Båndene er festet med tre individuelle tråder, så de skal sitte godt fast. Katten er applikert på med sikk-sakk-søm. Et godt tips for å få applikasjonen til å ligge stille mens du syr, er å ta litt vanlig papirlim på stift på baksiden. Det går bort i vask, og setter ikke merker eller farge.


Så får vi bare håpe at ikke mottakerens mor leser bloggen min, så blir også hun overrasket på julaften. :)

5 kommentarer:

  1. Så søt bamse da. Den som bare kunne strikke sier nå jeg :)

    Stikk innom meg for å bli med på en liten julegave-gi-bort da vel :)

    SvarSlett
  2. Fantastisk gave!! Jeg hadde blitt utrolig rørt om mitt barn fikk en så gjennomtenkt og kreativ gave. Flink er du! Og snill. :-))

    SvarSlett
  3. Tusen takk for så hyggelige kommentarer begge to! :)

    SvarSlett
  4. For noen fantastisk flotte gaver med masse omtanke! Snille snille du!

    SvarSlett
  5. Oi, for en fin gave. jeg trodde først at den bamsen var en veldig fin kjøpebamse. Utrolig at du har strikket den. Så flink du er med bamse, bokstav og kosepute.
    Ellen :)

    SvarSlett